"Verum est, certum et verissimum, quod est, superius naturam habet inferioram et ascendens naturam descendentis."

                         Magick and the Occult

         
 
[« vissza ]

[ előre »]

Tarr Dániel

HERMETIKUS MÁGIA ÉS OKKULTIZMUS LEXIKON

- Encyclopaedia of Hermetic Magic and Occultism -

1995.

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | Z

snake

thelema

snake

 

U

Uroborosz

SZIMBÓLUMOK

 

 

   

 

 

 

snake

Thelema

snake

A Mágikus Lexikon egy 1995-ös "projekt" és azóta formálódik nagy lassúsággal. Noha egyre több befejezett szócikket tartalmaz, sajnos sok a befejezetlen, hibás vagy hiányos szöveget tartalmazó bejegyzés is. Egyszer talán majd teljes formájában is elérhető lesz...

hexagram

UROBOROSZ: (görög: Ouroborosz): Saját farkába harapó » kígyó. Ez a nagyon elterjedt szimbólum tulajdonképpen a » körnek, mint az örök visszatérésnek a megtestesítője állat alakjában, s arra utal, hogy minden végnél ott áll egy új kezdet, hogy egy útnak vagy folyamatnak a lezárása egyszersmind ismétlődést, újrakezdést jelent. A kígyó amúgy is az állandó megújulás jelképe, kör formában történő ábrázolása a ciklikus ismétlődés – pl. az idők körforgásának, a világok pusztulásának és újrateremtésének, a születésnek és a halálnak, tágabb értelemben az örökkévalóságnak (akárcsak az egyszerű kör) – erőteljes metaforája. Az alkímia szimbolikájában az uroborosz valamely zárt, ismétlődő folyamat, pl. a hevítés, párologtatás, hűtés, a folyadék finomító szándékú  kondenzációjának a jelképe. A kígyót gyakran két lény helyettesíti, amelyek összekötik az állat száját és farkát. A fenti lény, egy szárnyas sárkány a gyorsaság jelképe.

[Biedermann, HansSzimbólum Lexikon. (Corvina, 1996)]


Uroborosz

 

Uroborosz

A saját farkába harapó kígyó, amely mint valami gyűrű, kezdet és vég nélkül való, a magát átváltoztató anyag, például a transzmutációban levő higany; kedvelt allegóriája a manierizmus korszakában. Néhány ábrázoláson [Lambsprink]a kígyó helyett sárkány szerepel, olykor még egy hosszú nyakú madárra is bukkanunk, s ugyanakkor az Uroborosz-emblémát alkalmilag a » bölcsek kövéből készült » elixír vitae jelölésére is használták. Uroborosz-sárkány volt a személyes emblémája. Eugenius Philalethesnekés E. A. Hifchcocknak. Hogy ennek a szimbólumnak gnosztikus-későókori hagyomány a gyökere, az abból a Codex Casselanus béli ábrázolásból derül ki, amelynek a görög ”hen to pan” a felirata, vagyis az „Egy a minden / a mindenség”. Az Uroborosz szimbólum alkímiai jelentőségének a kései ókori Aion-szimbolika az alapja; az ősrégi aggastyán Aion egy mélységes barlangban éldegél, és ezt a barlangot „egy olyan kígyó tekergi körül, amely hangtalanul parancsoló hatalmával mindent elsorvaszt, és mindig zöld a pikkelye, és visszagörbülő szájával az önnön farkába harap, hangtalanul csúszva visszatér a kezdethez” [Claudianus, alexandriaiköltő, De Consulatu Stilichonis, i. sz. 400]. Ebben a barlangban Aion titkai (Aevi arcana) között vannak a korszakok fémek szerint elrendezve. Innen hozza fel Sol (a Napisten) az ”aureum saeculum”-ot a napvilágra; az aggastyán Aion alakját Kronosszal (Szaturnusz) azonosítják. [Vö. E. Norden: Die Geburt des Kindes, Gesch. e. relig. Idee (Lipcse-Berlin, 1924.)]. Amilyen mértékben megtaláljuk az Uroborosz, vagy helyette a hosszú nyakú madár (vagy kettős madár, amelynek az alsó fele gyakran szárny nélkül van ábrázolva) képét, a tisztán alkimista művekben, legalább olyan mértékben megemlíthetnénk az elpárologtatás – sűrítés – elpárologtatás körfolyamat képi ábrázolását is stb.

Ugyanakkor tágabb értelemben van valamilyen burkolt utalás a gnosztikus szimbolikára, éspedig arra a fontos képre, amely a szellemnek a testvilágba való leszállása örök körpályáját és az abszolút birodalmába való visszatérését ábrázolja: „az evolúció és involúció, a degradáció és regradácló ciklusa... be nem teljesedő, határtalan folyamat: ez a kígyó, amely a farkába harap” [C. Tresmontant Sittliche Existenz (Freiburg, 1961)]. [Vö. vele M. Eliade: Le mythe de l'éternel retour-t (Párizs, 1949) és a német kiadást Kosmos und Geschichte (Hamburg, 1966)]; valamint a [(Randa) Handbuch der Weltgeschicht-ét is. 3. kiadás, Olten 1962, 189. és a köv. hasáb; ikonográfiai szempontból az Uroborosz képe valószínűleg összefügg a világkígyó ősi elképzelésével, hasonlóan a földet körültekerő Midgard-kígyóval az ó-norvég mitológiában. Az Uroborosz híres ábrázolásait megtaláljuk pl. a Ripley Scrowle kéziratban [British Museum, London] és az Rh 172-es kéziratban [Graph. Sammlung der Zentral bibliothek, Zürich]; ábrázolások Burckhardtban, 1960. – Az Uroboroszt néha két sárkányszerű lény váltja fel, amelyek egymás farkába harapnak és ezáltal képeznek szintén gyűrűt. [Vö. Giovanni Battista Nazaritis.]
JUNG 1944

[Biedermann, HansA mágikus művészetek zseblexikona . (Kentaur, Budapest, 1973, 1989)]

[Ω]

hexagram

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | Z

 

Ain Soph

line

Kérlek támogasd a Hermetikus Könyvtárat!
(Please support the Hermetic Magic Library!)

A TE támogatásodra is szükség van!
(YOUR support keeps this site running. Thank you!)

line

Caduceus

 

 


         

Magick and the Occult                         

 
 
[« vissza ]

Creative Commons License

[ előre »]

Web Matrix

 line

buddhism | hinduism | taoism | hermetics | anthropology | philosophy | religion | spiritualism | parapsychology | transhumanism | ufology

line

Last updated: 21-12-2021